8.3.10

Karin Boye



Hur kan jag säga


Hur kan jag säga om din röst är vacker.
Jag vet ju bara, att den genomtränger mig
och kommer mig att darra som ett löv
och trasar sönder mig och spränger mig.

Vad vet jag om din hud och dina lemmar.
Det bara skakar mig att de är dina,
så att för mig finns ingen sömn och vila,
tills de är mina.
Tillägnan vers 14 (men läs hela det är den värd, diktens namn är en länk)

Jag vill gärna stå på gatan här och frysa
för att se två fönster på en gavel lysa.
Den som bor där inne är mig mycket kär.
Jag blir sjuk i hjärtat, när det lyser där.

Jag vill gå till hörnet, jag vill långsamt vända,
så att jag får se dig skymta fram kanhända.
Att du är så nära... Varför står jag här?
Jag blir sjuk i hjärtat, när det lyser där.
 
 
Jag blev påmind om dessa när jag var hemma hos Hannah
i lördagskväll och hittade Hur kan jag säga i en svenska
bok som hon hade. Karin Boye var verkligen en fantastiskt
begåvad kvinna! 

2 kommentarer:

Martin sa...

Karin Boye, en av alla dessa som lämnade världen alldeles för tidigt... =(

Unknown sa...

Så sant, så sant!